Ljudstvo Moriorov z
otočja Chatham vzhodno od Nove Zelandije, ki je konec 18. stoletja po ocenah imelo 2000 članov, je živelo na prav
poseben način. Razvili so pacifistično kulturo ter so z običaji in pravili vsak
konflikt preprečili, še preden bi lahko imel usodne posledice za koga od
udeležencev. Poznali so le tehnologijo za lov in nabiranje, ne pa tudi za
vojskovanje. Težko bi jim z današnjega stališča pripisali le visoko
civilizacijsko spoznanje, saj je bil tak odnos do konflikta predvsem
prilagoditev zelo skromnim naravnim virom. Vsak spopad s smrtnimi žrtvami bi
namreč pomenil dodatno povečanje težav za možnosti preživetja v neprijaznem
naravnem okolju. V začetku 18. stoletja so za njih izvedeli Maori na Novi
Zelandiji, si zaželeli njihovega ozemlja in dobrin, prejadrali morje, ter jih
iztrebili na najokrutnejši način. Gotovo je bila tudi njihova naravnanost na mir in
sožitje v tistem času ter zato odsotnost tehnologije bojevanja razlog za to, da
so klonili v hipu.
Gotovo torej je, da
je s prizorišča tako ali drugače izginila ali pa se le redko upa pokazati cela
generacija, če hočete vojskovodij. Ostali morajo prikrivati svoje namene in
njihov testosteron izbruhne le redko, pa še takrat ne na bojišču – na trgih.
Dejstvo je, da teh (pre)drznih managerjev in vodij sedaj nimamo. Zato pa smo v v krizi
spoznali ravnanje večine, ki si je premalo upala, da bi dosegla njihovo
veličino. Kot vedo najbolje povedati v svetovalnih družbah, se je ob nastopu krize močno
zmanjšala pripravljenost vodilnih za sprejemanje kakršnih koli odločitev, kaj
šele tistih, ki bi pomenile preboj – tudi v smeri iz krize. Kot v šoli je točno
določeno, kaj se sme in kaj se pričakuje, - od omejitev plač vodilnih v državnih
podjetjih, preko stigmatizacij managementa v medijih pa vse do stalnih opozoril
tistim, ki bi želeli delovati preveč korajžno in samostojno. Nekoč
paradne dejavnosti sedaj sestavljajo majhni in sicer fleksibilni ponudniki, ki
so ne le premajhni, da bi se ob njihovih morebitnih prestopih z njimi sploh kdo
ukvarjal, ampak tudi za to, da bi lahko igrali kakšno pomembnejšo vlogo na
domačih, kaj šele na tujih trgih. Temu primerne so tudi možnosti za zaposlitev najbolj kvalificiranih. Majhne gospodarske družbe si seveda ne morejo
privoščiti dragih raziskav in projektov za uvajanje novih proizvodov in storitev.
Izobraženi, ki so dovolj mobilni, odhajajo, ostali pa za neko preživetje
sodelujejo v družbah, ki se osredotočajo predvsem na to, da bi dobile čim več
drobtin z mize tujih partnerjev. Tisti, ki so ostali še razmeroma veliki,
morajo svoje drznejše poteze skrivati za imeni tujih partnerjev ali pa se
soočati z neuspešnimi snubljenji, saj se potencialne neveste bojijo, da bi
skupaj s preveč korajžnimi snubci padle v stigmo.
To gotovo vpliva na
strukturo slovenskega gospodarstva (in s tem izvoza, ki se več ali manj omejuje
na izdelke s srednjo tehnološko vsebnostjo) in za takšno stanje ni odgovorna le
kriza, temveč smo jo z nekaterimi odločitvami povzročili kar sami. Moram spet
začeti pri nezmožnosti, da bi takoj po osamosvojitvi z zakonodajo in predvsem z
njenim izvajanjem usmerili adrenalin najsposobnejših, ki jih imamo in od
katerih so nekateri že bili na položajih ali blizu njim. Tukaj naj spomnim na
termin (Josipa Županova) »managerski kapitalizem«, ki je v času takoj po
osamosvojitvi pripomogel k hitri preusmeritvi slovenskih podjetij stran od
vojskujočega se jugoslovanskega prostora in upadlega trga držav SEV. V pravni
praznini, ki je sledila in ko smo več energije posvetili izumljanju
privatizacije, namesto da bi takoj prevzeli nadzor nad družbeno lastnino (ta je
bila v smislu Kardeljevega koncepta brez lastnika), smo lahko le navijali za
dober izid Markovićeve zakonodaje. Ta je puščala odprta vrata managerjem za
siromašenje podjetij po modelu prevzema nadzora nad dobrim delom podjetja,
ostalo pa prepustiti životarjenju in umetnemu dihanju s pomočjo subvencij in
socialnih transferov. Kljub temu, da smo govorili o tem, da potrebujemo dobre
lastnike, rešitev nismo omogočili. Nismo znali preusmeriti zmagovalce v boju za pridobitev certifikatskega
kolača v naložbe doma, tujci čeprav z mamljivimi ponudbami pa niso smeli noter.
V takih razmerah je pravna stroka pač podpirala managerske prevzeme. Od tukaj
naprej, imamo sedanjost.
Pravi zalet pri čudni privatizaciji so nekateri
pogumni na čelu velikih podjetij potem dobili v naslednji fazi, ko se je za
izgradnjo imperijev začela zanimati politika in so bila tako nesorazmerja, ki
smo jih dočakali v krizi pač toliko večja. Posledice njihove odstranitve iz
podjetij, ki so jih nadzirali torej tajkuni, je odhod s prizorišča podjetij, ki
so bila veliki nacionalni igralci, nekatera so delovala tudi preko meje.
Sodišča imajo sedaj težko nalogo odločiti, kdaj je šlo za kriminalne namene,
kdaj za neustavljivo željo po rasti podjetja, kdaj pa enostavno za precenjene
poslovne priložnosti.
Kakorkoli sicer civilizacijsko
nimamo drugega izbora, je znano, da pri nas tako cenjena gibanja za socialno in rasno enakost, za
ekologijo, ostala alternativa itd. vendarle temeljijo na principu »yin«. Ne
znamo pa ustvarjati pogojev za naš domači »yang«, ki edini lahko konkurira s
tujino, dela prodore in prinaša inovacije v vodenju. Brez števila inovacijskih
pobud je bolj namenjen tistim, ki so pripravljeni poslušno slediti korakom, ki
jih promovirajo inovacijski guruji, manj pa tistim, ki si upajo, podcenijo
tveganja svoje zamisli in so pri njej pripravljeni vztrajati kljub oviram in
porazom, ki jih doletijo na tej poti.
Zato menim, da je v naših glavah potreben
upor proti sistemskemu zatiranju tistih, ki si nekaj upajo in iščejo odgovore
drugače, kot to predpisuje zašolano izobraževanje in zasidrana morala egalitarne
skupnosti. Primeri iz začetka tega sestavka bi lahko služili kot opomnik za
sedanjo prakso v Sloveniji. Z odločnostjo, da bomo izvajali zakonodajo za vse
enako, iskalcem in sanjačem pokažimo
trajektorij, po katerem se lahko svobodno gibljejo. Šele ko bodo vzeli našo
državo za svojo, lahko pričakujemo trajnostno gospodarsko rast, pri kateri bi
kmalu odpadla dilema o varčevanju ali pa strah, da nas bodo zasedli tujci.
Slovenija vsekakor ni dežela junakov. Kakšen Klepec se v pripovedki že znajde, ampak še temu pomaga čarovnija. In mogoče je ravno to večni problem naše domovine.Čakanje na čarovnijo. Ponižno čakanje na nekoga višjega, da pokaže pot. Obenem pa so potolčeni vsi, ki si želijo sami odkrivati in hoditi po svoji poti. Zakaj točno? Iz zavisti, lagodnosti, navade?
OdgovoriIzbrišiPri nas je zelo lahko postati veliki rešitelj, ljudje si jih želijo. Vendar pa jim ne sledijo dolgo. Kmalu se izkaže, da niso pravi. In lov na novega je spet odprt.
Mislim, da nobena stran ne misli prekiniti te igre. Preveč lepo teče. in preveč varna je.
In kaj naj napravimo vsi tisti, ki v svojih sanjah še vidimo drugačen svet. Ki premoremo še nekaj bojevniškega duha. Borimo se že celo življenje, a izgleda, da smo vedno bolj osamljeni vsak v svoji bitki. Včasih, priznam, zgubimo tla pod nogami. Občutimo dno brez dna. Ne vemo, zakaj ali za koga se borimo. Ne vemo, kam naj z vso to energijo. Ne vemo, kaj naj naredimo s svojimi sanjami. Nikakor pa se jih ne pustimo vzeti. Čakamo.
Sama sem se odločila, da je dovolj čakanja. Zato sem tukaj na vaši fakulteti. Brez znanja svojih sanj ne morem uresničit. Jaz nameravam prižgati svojo lučko. Strah me je in osamljena sem. Ampak s starostjo pride tudi potrpljenje. In s pravim potrpljenjem prava moč. In če moja lučka prižge vsaj še eno lučko in ta še eno... se bo svet mogoče malce iztiril in začel drugače vrteti.
Mogoče se komu zdim prevzetna. Najbrž. Zame pa je prevzetnost to, da verjameš, da ima ta svet še možnost preživetja. Tak kot je ta moment, je na poti v uničenje.
Jaz čutim ta svet kot svoj dom. Nikoli pa nisem enako čutila do Slovenije, čeprav sem tukaj rojena. In najbrž je to moja napaka. Področje, kjer se moram okrepiti. In narediti nekaj sprememb.
Hvala. Vaše besede so mi v spodbudo.